معمولا تمامي ماركتر ها در سراسر جهان، زماني كه ميخواهند پادكستي راهاندازي كنند به اين فكر مي كنند كه آيا مفهوم برند و يا اهدافي كه درنظر دارند را مي توانند در آن قرار دهند يا خير.
به همين دليل موارد بسيار زيادي درنظر گرفته مي شود و درنهايت مجموعه اي از سوالات با محوريت يك سوال اصلي ايجاد مي شود تا بر اساس آنها، پادكست آماده توليد شود.
در اينجا يك سوال اساسي مطرح است كه معمولا افراد زيادي به آن توجه نمي كنند و آن اين است:
” آيا شما از ميكروفون خوبي استفاده مي كنيد؟ “
تقريبا 99درصد از تسليحات شما در اين جنگ، همين ميكروفن شما است. شما مي توانيد ميكروفون هاي حرفهاي مورد نظر خودتون را به راحتي به امانت بگيريد.
فقط يك لحظه به اين جمله فكر كنيد: آيا شما ترجيح مي دهيد به يك پاركست كسل كننده با كيفيت عالي گوش كنيد يا به يك پادكست جذاب با فناوري هاي پيشرفته؟
درحقيقت پادكست شامل سه بخش مي شود: بخش اجرا، فصل بندي و ايده هاي زمان اجرا مي شود كه ميتوان آنرا عوامل حياتي هر پادكست نيز ناميد. گوينده با داستان سرايي خود بايد بتواند حس كنجكاوي را در شنونده ايجاد كند و براي آن الهام بخش باشد. در اينجا شما بايد به عنوان ماركتر تصميم بگيريد آيا ميكروفوني كه درحال استفاده از آن هستيد خوب است ياخير! و اگر خوب نيست، چه ميكروفوني بايد تهيه شود؟
” تمامي پادكست ها نياز به هوش و استعداد دارند. باقي موارد تنها محرك هستند! “
در اينجا ما قصد داريد روش هايي را با شما درميان بگذاريم تا بتوانيد به عنوان يك مجري، بازخورد بهتري دريافت كنيد.
گويندگان حرفهاي هميشه به قوانين طلايي پايبند هستند
رسانه هاي صوتي براي بسياري از افراد عجيب است و فكر مي كنند توليد آن كار بسيار سادهاي است ولي واقعا اينطور نيست! اينكه صحبت كردن يكي از پايهاي ترين و البته قدرتمند ترين راه هاي ارتباطي ميان انسانها است دليل نمي شود تا شما بتوانيد به راحتي با صحبت كردن پشت ميكروفون به گويندهاي حرفهاي تبديل شويد.
شما مي توانيد با درنظر گرفتن قوانين طلايي در پس ذهن خود، بهترين تصميمات را براي شنونده هاي خود بگيريد.
از نظر ما، صوت يك رسانه خطي است و كاربران مي توانند بر روي آن جلو عقب رفته، آنرا اجرا و يا متوقف كنند. “البته اگر خوش شانس باشيد تا كاربران حاضر باشند چندين بار صوت شمارا گوش داده و اين كار ها را انجام دهند.”
در حقيقت قانون طلايي در رسانه هاي صوتي اين است: شنوندگان خود را تا انتها همراهي كنيد.
رسانه صوتي كاملا صميمي است و ما مي توانيد اين دوستي و صميميت را با استفاده از رسانه هاي ديجيتالي، به راحتي گسترش دهيد و در اختيار همه قرار دهيد. شما مي توانيد حتي آنرا به دنياي واقعي تبديل كنيد و اين حس را به شنوندگان خود دهيد كه انگار يك دوست قديمي با آنها در حال صحبت كردن است.
اين يك عادت بازاريابان است كه علاقه دارند هر 30 ثانيه توجه شنوندگان را به خود جلب كنند. ” زماني كه شما توجه و اعتماد شنوندگان را به خود جلب كردهايد، راه رسيدن به هدف هايي كه بازاريابان اميدوار هستند به آن برسند راحتتر مي شود. ”
افراد به راحتي همه چيز را فراموش مي كنند و به همين دليل است كه يادآوري ذهني، يكي از مهمترين تكنيك در تمامي پلن هاي تبليغاتي به شمار مي آيد. در حقيقت يادآوري ذهني چيزي فراتر از يك تكنيك است و اگر هميشه بر روي اين روال قرار داشته باشيد، مسيري عالي براي شما ايجاد خواهد كرد.
سوالي كه اينجا پيش مي آيد اين است كه: شما گفتيد پيروي از قانون طلايي مفيد است و هربار بايد مواردي را يادآوري كنيم! آيا اين در پادكست هاي سريالي خسته كننده نمي شود؟ آيا هر اپيزود را بايد با يك تيزر تبليغاتي سرد شروع كنيم؟
اجازه دهيد با مثالي توضيح دهيم.
شما بايد قبل از اينكه شنونده بتواند كل برنامه قبل را با استفاده از آنچه گذشتي كه شما معرفي مي كنيد، به اتمام برسانيد و اين بايد در مدت زماني كوتاه انجام شود. اگر امكان چنين چيزي را نداريد پس بهتر است كاملا متفاوت از رقبا عمل كنيد. به عنوان مثال مي توانيد اپيزود هاي خود را با تقل قول اجرا كنيد:
” همانطور كه در اپيزود قبلي با جناب آقاي شكوري در خصوص اقتصاد و نقش نرم افزار هاي حسابداري در افزايش بهرهوري كسب و كار صحبت كرديم متوجه شديم كه حدود 95 درصد كسب و كار هايي كه شيوه حساب و كتاب خود را از حالت دفتري به نرم افزار حسابداري منتقل كرده اند، مديريت بهتري بر روي كسب و كار خود داشته و رشد بسياري بالايي را تجربه كرده اند.”
اگر ده ها، صد ها و يا هزاران نفر وقت خود را به شنيدن صحبت هاي شما اختصاص مي دهند، آيا كار شما به عنوان بازارياب ساده نخواهد شد؟ همه اين موارد با مديريت پادكست ها به عنوان يكي از درگاه هاي بازاريابي صورت خواهد گرفت.
گوينده عالي با شنوندگان خود ارتباط برقرار مي كند
بسياري از گوينده گان علاقهاي به ارتباط بر قرار كردن با شنوندگان خود ندارد زيرا فكر مي كنند گروه بسيار زيادي از افراد در حال حاضر در حال گوش دادن به پادكست هستند و قادر به پاسخگويي به آنها نخواهند بود.
اين نكته را در نظر داشته باشيد كه بسياري از مخاطبان شما از نيمه هاي راه به شما ملحق مي شوند و اين دقيقا شبيه ديدن يك سريال از اواسط فصل است. در اين حالت اگر شما بخواهيد تمامي آموزه هاي خود را تكرار كنيد، براي افرادي كه از قبل با شما همراه بوده اند خسته كننده خواهد شد و اگر همينطور ادامه دهيد براي كساني كه به تازگي به شما پيوسته اند نيز گنگ خواهد شد. به همين دليل است كه شما نياز داريد تا ارتباطاتي با شنوندگان خود داشته باشيد تا بتوانيد اين مشكلات را برطرف كنيد.
پس در اين حالت تصوراتي كه شما داريد بسيار كشنده است و بايد درنظر نگيريد. اينكه شما با چند شنونده ارتباط برقرار كرده باشيد و آنها عدم رضايت داشته باشند دليلي بر ادامه ندادن مسير نيست! اين ارتباطات بسيار ظريف هستند، چراكه مجري بايد نقش يك ستاره را براي شنونده خود بازي كند. اينطور نيست كه يك مجري، راهنمايي عالي براي شنونده بايد باشد، بلكه بايد شانه به شانه شنونده ايستاده و تمامي پيچيدگي ها و مشكلات را برطرف كند. درحقيقت مجري كاشف چيزي است كه مي خواهد آنرا در قالب يك داستان و يا يك ميهمان جذاب با شما درميان بگذارد.
بله گوينده مي تواند يك صداي تنها باشد، و بازهم بله گوينده مي تواند يك شخص مشهور بوده يا از طريق پادكست هاي خود به شهرت برسد؛ اما اين مخاطب است كه بايد شمارا انتخاب كند تا آيا با شما تا انتهاي مسير همسفر شود يا خير.
گويندگان عالي با مخاطبان خود همسفر مي شوند
بسياري از افراد ذهن را مانند كمدي پر از پرونده ميدانند كه تمامي دانسته ها و خاطرات در آن قرار دارد. ما كاري نداريم اين تصور درست است يا خير ولي اگر اين مثال را درنظر بگيريم، بايد به صورت كاملا برنامه ريزي شده و هدفمند باشيم تا بتوانيد به درستي پرونده خود را در كمد ذهن مخاطب جاي دهيم و اين كار به ميزان زيادي خلاقيت، هوش و استعداد نياز دارد.
آيا توجه كرده ايد كه در برخي برنامه ها، با اينكه مجري زمان زيادي را درباره موضوع مورد بحث گذاشته و به طور قطع جواب را ميداند باز در جواب از كلمات مبهمي مانند “شايد” استفاده مي كند؟
بله، اين همان سفري است كه درباره آن صحبت مي كنيم! گويندگان ميدانند آخر داستان چيست ولي اينگونه شمارا با خود به سفري مي برند تا دانسته هاي خود را به شما به اشتراك بگذارند. در اين مسير شما زمان را احساس نخواهيد كرد و صميميت بيشتري با مجريان برنامه خواهيد داشت.(اگر همان اول جواب را به شما دهد، تمامي اين موارد ازبين خواهد رفت)
رسانه صورتي را مانند خودرويي درنظر بگيريد كه شما راننده آن هستيد و شنوندگان شما، سرنشينان آن. در اين مسير شما هستيد كه مسير را به شنوندگان خود نمايش مي دهيد. پس تمامي تلاش خود را بكار بگيريد تا راهنمايي عالي براي هم مسير هاي خود باشيد.
مجريان حرفه اي از نشانه گذاري ها استفاده مي كنند
نشانه گذاري ها يكي از مهمترين تكنيك ها در گويندگي است. براي مثال اگر شما درحال ارائه مساله اي مهم هستيد، و نتوانيد با نشانه گذاري در بيان خود برخي اطلاعات مهم را به شنونده انتقال دهيد، او شروع به گوش دادن خواهد كرد و هرچه بيشتر تمركز كند، به دليل عدم نشانه گذاري، بيشتر گيج و گم خواهد شد. به همين دليل بايد از نشانه گذاري ها در زمان گويندگي استفاده كنيم.
آيا سوال شما اين است كه چگونه نشانه گذاري كنيم؟
نشانه گذاري در كتاب به معناي دسترسي سريع به مطلب مورد نظر است. در اينجا اين نشانه گذاري مي تواند بدين شكل باشد: “همه ما فكر ميكرديم كه دولت مخصوصا اينترنت موجب كسادي بازار شده تا اينكه …. ”
در اين لحظه شما هم مي توانيد به اپيزود يا بخش هاي قبلي همين اپيزود رويد و يا دركي عامي را با استفاده از بحث هاي فعلي به چالش بكشيد. اين يك روش كاربردي از نشانه گذاري در پادكست مي باشد.
يك مثال ديگر: ” جناب آقاي … شما براي برند هاي مختلف پاركست توليد مي كنيد و هم مجري آنها و هم مجري مورد علاقه من هستيد. من عاشق اينم كه بدونم چطوري اين كار رو انجام ميديد و اونهارو هدايت مي كنيد. ميتوانيد بيشتر در اين مورد صحبت كنيد؟ ”
آيا نشانه گذاري هارا ديديد؟ گوينده به زيبايي مسير مشتري را تنظيم كرد تا جزئيات مهم آينده را بدست بياورد! دوباره آنرا بخوانيد!!!
گويندگان حرفهاي، سوالات درستي را براي رسيدن به اهداف خود طرح مي كنند
اگر نقل قول ها و لحظاتي مناسب را شنوندگان دريافت كنيد همه برنده مي شوند: هم تيم محتوايي ، هم ميهمانان و هم اپيزود نهايي شما. اجازه ندهيد ميهمانان غوغا كنند و برنامه را به دست بگيرند، آنهارا به آرامي قطع كنيد! اجازه ندهيد ميهمانان از تربون شما استفاده كنند، داستان هاي خود را بگويند و يا شوخي كنند! شما نه تنها محوريت مذاكره، بلكه مسير و حتي تنصدا را نيز بايد مديريت كنيد.
سوالاتي درست انتخاب كنيد تا در زمان لزوم به سمت ميهمان شليك كنيد.
اين سوالات مي توانند در قالب ” درمورد … به من بگوييد” يا ” چه احساسي داشتي … ” باشد.
براي مثال درمذاكره با يك كارآفرين مي توان گفت “در مورد روند جذب چند مشتري اول خود برايم بگوييد.” او ممكن است پاسخ دهد ، “خوب ، من فكر مي كنم به طور كلي ، هنگامي كه شما به عنوان بنيانگذار شروع مي كنيد ، شما بايد…” .
بله نقطه از دست رفته است. اين كارآفرين خيلي عام شد. من هنوز جزئيات داستان را مي خواهم بنابراين پيكان بعدي خود را شليك مي كنم: “آيا مي توانيد نمونه اي براي من بياوريد؟”
درنهايت بايد اين نكته را يادآوري كنيم؛ براي داشتن يك پادكست عالي، جدايي از مجري خوب و سناريويي جهت انجام آن، نياز به ميكروفوني مناسب با كار خود داريد تا بتوانيد بازخورد هاي عالي بگيريد. در اين صورت است كه مي توانيد نرخ بازگشت سرمايه خود را مثبت كرده و به اهداف تبليغاتي خود برسيد.
منبع: https://holoo.co.ir/some-very-important-questions-to-ask-yourself-before-running-the-podcast
- دوشنبه ۲۹ دی ۹۹ | ۱۲:۳۲ ۲۲ بازديد
- ۰ نظر