4 قدم مهم در بازاريابي محتوا

4 قدم مهم در بازاريابي محتوا

يكي از اشتباهات در بازاريابي محتوا، استفاده از معيارهاي روابط عمومي يا PR است. هر بار كه سعي كنيد براي نشان دادن “ارزش” محتواي خود از معيارهاي متمركز بر PR استفاده كنيد، برنامه بازاريابي محتوايتان كمي مي‌ميرد. اگر مي‌خواهيد به عنوان يك بازارياب محتوا به طور جدي مورد توجه قرار بگيريد، رويكردتان بايد متفاوت با رويكرد تيم روابط عمومي باشد.

مطمئنا روابط عمومي و بازاريابي محتوا هم‌پوشاني دارند، اما اين دو مورد يكسان نيستند. هيچ‌كدام از اين دو مورد بر ديگري برتري ندارد، بلكه هركدام اهداف متفاوتي دارند، از اين رو به معيارهاي متفاوت نيازمندند.

تفاوت بين روابط عمومي و بازاريابي محتوا

انجمن روابط عمومي آمريكا، روابط عمومي را اين‌گونه تعريف كرده است: “يك فرآيند ارتباطي استراتژيك كه روابط دوطرف سودمند بين سازمان‌ها و مردم ايجاد مي‌كند.”

مؤسسه بازاريابي محتوا نيز چنين تعريفي را از بازاريابي محتوا ارائه داده است: يك رويكرد بازاريابي استراتژيك كه به منظور ايجاد و توزيع محتواي باارزش، مرتبط و سازگار براي جذب و حفظ مخاطب تعريف شده و در نهايت، براي هدايت مشتري سودآور است.

روابط عمومي و بازاريابي محتوا، هر دو به عنوان رويكردهايي استراتژيك، دستيابي به مخاطبانِ تعيين‌شده با يك روش برد-برد را هدف قرار مي‌دهند. اما بازاريابي محتوا يك گام به جلو (بخش بازاريابي) مي‌رود، گامي براي براي هدايت مشتري سودآور.

به همين دليل گزارش‌هاي شما بايد نشان دهند كه چگونه بازاريابي محتوا باعث مي‌شود مشتريان اقدام كنند و اين اقدام به خريد نهايي محدود نمي‌شود.

چشم‌ها در برابر دست‌ها (معيارهاي PR در برابر معيارهاي بازاريابي محتوا)

اندازه گيري PR حول چشم‌ها مي‌گردد:

  • هدف يا reach: چند نفر مي‌توانند محتوا را ببينند؟
  • تاثيرات يا impressions: چند نفر آن را ديدند؟
  • نام بردن يا mention: نام تجاري چند بار cite شده است؟

مطمئنا،  اندازه گيري PR به آرامي بر روي آنچه كه دستها انجام مي‌دهد، تاثير مي‌گذارد  منظور از كارهايي كه دست‌ها انجام مي‌دهند “لايك”، “اشتراك گذاري” يا “نظرات”است. اما اين براي درگير كردن است.

كارشناس‌ها ارقام اعدادي را كه بر چشم متمركز هستند را از رده خارج مي‌كنند. آن‌ها بيهوده نيستند. به پرسنل روابط عمومي اين امكان را مي‌دهند تا چگونگي رسيدن استراتژي ارتباطاتشان به هدف را ارزيابي كنند.

اما براي بازارياب‌هاي محتوا، اين معيارهاي eyeball اگر به تنهايي مورد استفاده قرار گيرند، جالب نيست. ممكن است به دليل يك reach بيشتر يا بازديدكننده‌هاي بيشتر و يا لايك بيشتر خوشحال شويي، اما اين اعداد ارقام بايد منجر به اقداماتي شود. اين بازاريابي محتوا محسوب مي‌شود.

در مطلب بعدي، اين بحث را ادامه خواهيم داد و با معيارهاي ضروري بازاريابي محتوا آشنا خواهيم شد.

معيارهاي ضروري بازاريابي محتوا

البته كه هدف نهايي شما از بازاريابي محتوا اين است كه مخاطبان خود را ترغيب كنيد كه پول بيشتري براي محصولات و خدمات شما بپردازند، اما همان‌طور كه انتظار مي‌رود، براي رسيدن به اين نقطه بايد مراحل زيادي را بايد پشت سر بگذاريد، ارزيابي كنيد و تاكتيك‌هاي بازاريابي محتواي‌تان را مجددا بررسي كنيد و ببينيد هركدام چگونه به انجام شدن هر مرحله كمك مي‌كنند.

اما چطور بايد اين كار را انجام دهيد؟

با تقسيم فرآيند بازاريابي محتوا به 4 بخش شروع كنيد و براي هر يك، هدف خاص خودش را در نظر بگيريد.

مرحله اول: ما را ببينيد

محتواي شما نياز به جذب افراد دارد. در اين مرحله، معيارهاي PR مي‌توانند به خوبي كار كنند چون بر روي مشاهده و مصرف تمركز مي‌كنند، مانند:

  • ترافيك وب‌سايت
  • ميزان مشاهده (impressions) در شبكه‌هاي اجتماعي مانند اينستاگرام: شناسايي تعداد افرادي كه محتواي شما را مشاهده كرده‌اند.
  • تعداد مشاهده‌هاي ويدئوها

مرحله دوم: كاري انجام دهيد، هر چيزي

هنگامي كه چشمهاي مخاطب را مي‌بينيد، به دستهاي خود براي انجام يك اقدام عمدي نياز داريد تا نشان دهد كه مي‌خواهيد با مخاطب خود ارتباط برقرار كنيد. اين معيارها را به عنوان اولين تحليل‌هاي “تبديل” براي مخاطبان خود در نظر بگيريد. آن‌ها عبارتند از:

  • ترافيك از صفحه‌ي نتايج موتور ‌جستجو
  • لايك‌ها يا ساير گزينه‌هاي احساسي و يا نظرات در رسانه‌هاي اجتماعي يا پست‌هاي وبلاگ
  • نرخ پخش ويدئو

مرحله سوم: به ما اعتماد كنيد

در اين مرحله هدف شما اين است كه مخاطبان به محتوا و نام تجاري شما به عنوان يك منبع قابل اعتماد باور داشته باشند. معيارهايي براي ارزيابي عبارتند از:

  • تعداد دنبال‌كنندگان يا لايك‌ها در شبكه‌هاي اجتماعي
  • كليك بر روي لينك‌هاي داخلي يا خارجي در محتوا
  • تعداد اشتراك‌گذاري‌ها يا فوروارد محتوا
  • برچسب‌ها در شبكه‌هاي اجتماعي: ببينيد چند بار نام برندتان توسط مردم استفاده شده يا به اصلاح شما را تگ كرده‌اند.

مرحله چهارم: از ما خريد كنيد

در اين مرحله، مخاطب تبديل به يك مشتري راغب يا حتي خريدار مي‌شود. معيارهاي اين مرحله عبارت‌اند از:

  • تشخيص مشتريان راغب: تعيين اينكه چه تعداد از مردم ممكن است خواهان برند شما باشند تا با آن‌ها به منظور يك فروش بالقوه ارتباط برقرار كنيد.
  • ترافيك به صفحات فروش: تجزيه و تحليل ترافيك صفحه فروش، براي اطلاع از اينكه بازاريابي محتوا چقدر بر روي اين ترافيك اثرگذار است.
  • طول چرخه فروش: ميانگين زمان چرخه خريد افرادي كه دنبال‌كننده‌ي محتواي‌تان هستند را با ساير افراد مقايسه كنيد.
  • داده‌هاي CRM: تجزيه و تحليل موجود را ارزيابي كنيد تا ببينيد كه چند مشتري (يعني افرادي كه خريد كرده‌اند) در يك مرحله اوليه از بازاريابي محتوا شركت كرده‌اند (به عنوان مثال، به اشتراك‌گذاري ويديو يا تماشاي آن).

اجازه ندهيد بازاريابي محتواي شما بميرد

شما يك بازارياب محتوا هستيد؛ پس مانند يك بازارياب محتوا عمل كنيد! به معيارهاي چشمي توجه نكنيد. يك استراتژي تحليلي متفكرانه و دقيق براي ارزيابي محتوا براي مخاطبان خود بسازيد.

اگر چهار مرحله‌اي كه در بالا ذكر شد را دنبال كنيد، يعني ببينيد، انجام دهيد، اعتماد كنيد و بخريد؛ شما يك درك استراتژيك از ارزش بازاريابي محتوا براي بهبود برندتان نشان مي‌دهيد. راهي براي دانستن اينكه چه چيزي براي استراتژي بازاريابي محتواي شما مفيد است و چه چيزي خير، خواهيد داشت. اين موضوع كمك خواهد كرد كه برنامه بازاريابي محتواي خود را بسازيد كه بسيار بهتر از يك نگاه گذراي مديريتي خواهد بود.

مطالب مرتبط:

مزاياي اتصال درگاه هاي بانكي و حمل و نقل به نرم افزار حسابداري

مزاياي اتصال درگاه هاي بانكي و حمل و نقل به نرم افزار حسابداري

اگر شما صاحب يك فروشگاه اينترنتي هستيد، مي‌دانيد كه ساده‌ترين هدف از عرضه و تقاضا، كسب سود است. به هر حال شما براي كسب سود، بايد بستر مناسب براي دريافت پول را هم داشته باشيد. مشتريان كالاي خود را سفارش مي‌دهند، از طريق درگاه هاي بانكي پرداخت را انجام داده و شما با استفاده از سيستم حمل و نقل خود، كالا را به دست آن‌ها مي‌رسانيد. مديريت چنين تجارتي، بدون انجام دقيق امور حسابداري و مالي نيز نمي‌تواند موفق باشد پس بايد از يك نرم افزار حسابداري براي مديريت پرداخت ها و بودجه استفاده كنيد. اما آيا تاكنون به اتصال درگاه پرداخت و سيستم حمل و نقل خود به نرم افزار حسابداري‌تان فكر كرده‌ايد؟ اين كار چه مزايايي مي‌تواند براي شما داشته باشد؟

 

درگاه هاي بانكي و نرم افزار حسابداري

مديريت پرداخت ها

در صورتي‌كه نرم افزار حسابداري شما به درگاه هاي بانكي متصل باشد، تمام تراكنش‌هايي كه در فروشگاه اينترنتي شما انجام مي‌شود، در نرم افزار ثبت مي‌شود. شما به اين ترتيب مي‌توانيد به صورت روزانه، ماهانه يا در هر بازه زماني ديگري كه مدنظرتان باشد، ميزان پرداخت ها و تعداد سفارش‌ها را پيگيري كنيد. اين كار به شما كمك مي‌كند كه ارزيابي دقيقي از وضعيت وب‌سايت خود داشته باشيد. به عنوان مثال مي‌توانيد متوجه شويد كه در چه روزهايي از هفته تعداد خريدها بالاتر مي‌رود. يا به طور ميانگين حجم هر تراكنش چقدر است. نرم افزارهاي حسابداري به طور معمول گزارش‌هاي دقيقي از هر آنچه كه مدنظرتان باشد به شما مي‌دهند.

 

ارسال فاكتور براي مشتريان

حتي اگر يك كسب و كار كوچك اينترنتي داشته باشيد، باز هم به جز مشترياني كه از نقاط مختلف از فروشگاه شما خريد مي‌كنند، شركت‌ها يا كسب و كارهاي مرتبط هم مي‌توانند مشتريان ثابت شما باشند. اين شركت‌ها ممكن است به طور عمده از شما خريد كنند يا به طريقي با شما همكاري كنند. همه ما مي‌دانيم كه در چنين همكاري‌هايي ممكن است بدحسابي نيز رخ بدهد. ممكن است فراموش كنيد يك فاكتور را براي آنان ارسال كنيد و اين ممكن است بهانه كافي به دست آن‌ها بدهد كه براي چندين ماه فاكتور شما را پرداخت نكنند. در صورتي كه درگاه بانكي را، به نرم افزار حسابداري خود متصل كرده‌ايد، بعد از ثبت، نرم افزار مي‌تواند به طور خودكار براي مشتري فاكتور پرداخت را اس ام اس يا ايميل كند. داخل اين فاكتورها لينك صفحه پرداخت نيز وجود دارد و مشتري با كليك روي آن مي‌تواند مستقيماً به درگاه بانكي متصل شود.

 

افزايش رضايت مشتريان

مشتريان مي‌توانند پرداخت هايي را كه در فروشگاه شما انجام داده‌اند را از طريق حساب كاربري خود پيگيري كنند. تاريخ دقيق پرداخت ها و خلاصه‌اي از آن‌ها، مي‌تواند براي بسياري از مشتريان حائز اهميت باشد.

 

سريع و بدون دردسر

همان طور كه گفتيم ممكن است كه شما براي برخي از مشتريان شرايطي را قائل شويد كه بتوانند بعداً پرداخت هاي خود را انجام دهند. اين مشتريان معمولاً شركا يا همكاران شما هستند. در صورتي كه بعد از ارسال آنلاين فاكتور، باز هم مشتري پرداخت خود را انجام ندهد، نرم افزار حسابداري مي‌تواند به صورت خودكار براي اين افراد پيامك يا ايميل براي يادآوري ارسال كند. در صورتي كه درگاه بانكي و نرم افزار حسابداري شما با يكديگر اتصال نداشته باشند، نرم افزار نمي‌تواند متوجه شود كه كدام فاكتورها پرداخت شده‌اند؛ مگر آنكه خودتان به صورت دستي هر فاكتور را وارد نرم افزار كنيد كه اين كار وقت گير است.

 

كاهش ريسك

در اكثر سيستم‌هاي حسابداري كه به درگاه بانكي متصل شده‌اند، مي‌توان موجودي حساب شركت، فاكتورهاي پرداخت نشده و وضعيت پرداخت و تراكنش‌ها را مشاهده كرد. بنابراين مديران مي‌توانند با يك نگاه كلي متوجه شوند كه چه ميزان از سرمايه شركت در خطر است و در صورتي كه شركت با روند نزولي فروش روبرو شده است، سريعاً راه حلي براي آن پيدا كنند.

 

عدم نياز به پشتيبان گيري

تمام تراكنش‌ها و فعاليت‌هاي مالي شما به اين ترتيب در فضاي ابري ذخيره مي‌شود و ديگر نگران از دست رفتن اطلاعات و سوابق مالي خود نخواهيد بود.

 

سيستم حمل و نقل و نرم افزار حسابداري

اين سيستم‌هاي حمل و نقل در واقع نرم افزارهايي هستند براي كمك به كسب و كارها براي مديريت حمل و نقل كالا كه در زنجيره تأمين طراحي شده‌اند. در صورتي كه داراي يك فروشگاه اينترنتي يا كسب و كار كوچكي هستيد كه محصولات خود را بايد به نقاط مختلف بفرستيد، بهتر است از مزاياي اتصال اين سيستم‌ها به نرم افزار حسابداري خود آگاه باشيد:

  • يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي كسب و كار شما، ارزيابي عملكرد زنجيره تأمين است. در واقع اين مسئله روي تجارت شما و مشتريانتان تأثير زيادي مي‌گذارد. بنابراين مهم است كه بتوانيد ارزيابي مناسبي از عملكرد سيستم حمل و نقل خود داشته باشيد. براي اين منظور، ارتباط بين اين سيستم و نرم افزار حسابداري، باعث مي‌شود كه در لحظه بتوانيد رديابي كنيد كه محصولاتتان در كجا هستند و هزينه حمل و نقل آن‌ها به چه صورت است
  • يك كسب و كار مي‌تواند تا حد زيادي از بررسي گزارش‌هاي جامع مربوط به حمل و نقل سود ببرد. شما بايد به طور مداوم در حال بررسي هزينه‌هاي حمل و نقل باشيد تا بتوانيد راهي مناسب براي كاهش اين هزينه‌ها پيدا كنيد. همچنين از گزارش‌هاي جامعي كه از نرم افزار حسابداري خود دريافت مي‌كنيد، عملكرد سه ماه يا شش ماهه گذشته شركت را با عملكرهاي قديمي‌تر مقايسه كنيد و ببينيد كه چه ميزان در كاهش هزينه‌هاي اضافي حمل و نقل موفق بوده‌ايد.
  • يك سيستم مديريت حمل و نقل كارآمد كه با نرم افزارهاي حسابداري هم هماهنگ شده باشد، مي‌تواند موج افزايش كارايي و بهره وري شما شود تا بتوانيد رضايت بيشتر مشتريان را جلب كنيد. مشتريان مي‌توانند در طول حمل و نقل كاملاً از روند ارسال كالا اطلاع داشته باشند و در صورت بروز مشكل، رديابي محصولات ساده‌تر انجام خواهد گرفت. علاوه بر اين، مي‌توانيد نرم افزار حسابداري خود را طوري تنظيم كنيد كه به محض اينكه كالا به دست مشتري مي‌رسد، فاكتور خريد را براي وي صادر كند.

 

 

منبع: ويرگول